vineri, 25 februarie 2011

Zbor în bătaia procesului, la Aeroport

Sistemul electronic de ghidare al avioanelor pe timp de ceaţă (ILS) va funcţiona din nou pe Aeroportul sibian din primele zile ale lunii martie. Prezent, ieri, la şedinţa Consiliului Judeţean, Augustin Sava, directorul Aeroportului Internaţional Sibiu, a spus că instalarea sistemului ILS este aproape gata şi că în această săptămână vor fi finalizate şi reglajele. "Avem o veste bună. În primele zile din martie va deveni funcţional şi sistemul ILS", a spus directorul Aeroportului.

Sistemul a fost mutat mai în faţă, către pistă, cu 103 metri. Sistemul ILS nu a mai putut fi folosit din luna august a anului trecut, când s-au produs alunecările de teren la capătul zonei de siguranţă a pistei aeroportului.

Explicaţiile lui Bottesch

Tot, ieri, în faţa aleşilor judeţeni, Martin Bottesch, preşedintele Consiliului Judeţean, a prezentat o informare privind măsurile care au fost luate după producerea alunecărilor de teren. Totodată, a punctat şi situaţia existentă în acest moment, în ceea ce priveşte disputa cu executantul, proiectantul şi consultantul investiţiei. " Expertiza comandată stabileşte faptul că alunecarea s-a produs ca urmare a unor greşeli atât de proiectare, cât şi de execuţie, mai concret, este vorba de insuficienţa sistemului de drenaj respectiv utilizarea de pământ necorespunzător pentru umplutură. Lucrarea aflându-se în perioada de garanţie, nefiind realizată recepţia finală, au fost notificaţi constructorul şi proiectantul să remedieze deficienţele apărute pe propria lor cheltuială. Constructorul a răspuns că se consideră nevinovat şi că nu va executa lucrările decât pe bază de contract şi contra cost, iar proiectantul nu a răspuns la notificare", susţine Martin Bottesch..

Se execută garanţiile de bună execuţie

La cererea constructorului Max Bögl Aeroport Sibiu, Banca Raiffeisen a constituit o scrisoare de garanţie bancară sub nr. GI/12618 în 11.06.2007. La această data valoarea garanţiei bancare este de 1.373.674,68 euro, iar garanţia este valabilă pană la data de 15 iulie 2011.
De asemenea, la cererea Antreprenorului Max Bögl Aeroport Sibiu, Banca Unicredit Ţiriac a constituit o scrisoare de garanţie bancară sub nr. LG/PB074624 în 19.11.2007. La această data valoarea garanţiei bancare este de 66.756,60 euro, garanţia fiind valabilă tot până la data de 15 iulie 2011. Raportat la concluziile expertizei, Consiliul Judetean a formulat în 24 ianuarie o revendicare, prin care a solicitat societăţii Dornier Consulting, consultantul, ca în conformitate cu prevederile clauzei 2.5 [Revendicările Beneficiarului] şi clauza 4.2 [Garanţia de bună execuţie] din contractul încheiat între Beneficiar şi Constructor, să determine dacă cererea de executare a garanţiei de bună execuţie a Constructorului este întemeiată. Prin raportul emis de Dornier Consulting GmbH în 4 februarie acesta concluzionează: revendicarea Beneficiarului este formulată corect în toate punctele redactate conform clauzelor contractului şi toate termenele necesare au fost respectate şi condiţiile formal juridice, conform contractului de execuţie lucrări (Condiţiile Generale si Condiţiile Speciale) pentru reţinerea garanţiei de bună execuţie sunt îndeplinite. Ca atare, Consiliul Judetean Sibiu poate adresa băncilor emitente o cerere de plată a sumelor prevăzute în scrisorile de garanţie bancară.

Consiliul Judeţean a mers în instanţă

Cum nici constructorul şi nici proiectantul nu îşi asumă nicio vină, Consiliul Judeţean a recurs la instanţă pentru a-şi recupera pagubele. În acest sens, CJ a încheiat un contract de asistenţă juridică cu Cabinetul individual de avocatură Lucian Chirilă din Sibiu. Astfel, Consiliul Judeţean şi RA Aeroportul Internaţional Sibiu, în calitate de beneficiari ai lucrărilor de modernizare, au declanşat procedura de conciliere împotriva tuturor factorilor implicaţi în derularea proiectului, respectiv: Proiectant, Constructor, Consultant. Procedura era obligatorie înainte de sesizarea instanţei de judecată. În condiţiile în care, aşa cum se precizează în expertiza menţionată mai sus, expertul a stabilit doar cauzalităţi tehnice, fără a stabili vinovăţii, reprezentanţii beneficiarilor au hotărât ca procedura judiciară să se deruleze în contradictoriu cu toate părţile implicate.
O asemenea abordare dă posibilitatea unei răspunderi solidare a Constructorului, Proiectantului şi Consultantului (fiecare dintre ei poate fi urmărit pentru întreg prejudiciul, urmând ca desocotirea să se poarte separat de către aceştia, ulterior).
La conciliere, care s-a desfăşurat în data de 11 februarie 2011, au participat toate părţile, asistate fiind de avocaţi, însă nici una nu şi-a recunoscut culpa considerând că ceilalţi participanţi la proiect ar fi vinovaţi de prejudiciul produs.
În aceste condiţii, în data de 21 februarie 2011 a fost înregistrată acţiunea judiciară la Tribunalul Sibiu, fixându-se un prim termen de judecată pentru 10 mai 2011.

Altă licitaţie, alte lucrări

Consiliul Judeţean Sibiu a comandat un caiet de sarcini în vederea întocmirii unei documentaţii de avizare pentru lucrări de intervenţie (DALI) şi a proiectului tehnic pentru lucrările de remediere. "Referitor la intenţia noastră iniţială de a licita concomitent proiectarea şi execuţia, precizăm că am revenit asupra ei, considerând că realizarea, mai întâi, a unei documentaţii de tip DALI, care este asemănătoare unui studiu de fezabilitate, dar, spre deosebire de acesta, se referă nu la o lucrare nouă, ci la una deja executată care necesită intervenţii, oferă baza necesară pentru proiectare şi pentru o evaluare corectă a costurilor lucrărilor. Recepţia caietului de sarcini pe baza căruia urmează să se efectueze licitaţia pentru întocmirea DALI şi a proiectului tehnic s-a finalizat în această săptămână. Costurile întocmirii documentaţiei şi a proiectului sunt evaluate la 180.000 Euro fără TVA şi vor fi suportate din garanţia de bună execuţie a Constructorului. Intenţionăm publicarea în scurt timp a anunţului de licitaţie", a încheiat Martin Bottesch, preşedintele CJ Sibiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu