miercuri, 9 martie 2011

OMV ne vrea pe tron: O 9 scumpire la Petrom

Bă, n–om avea noi drumuri, dar la găuri în caldarâm şi–n buzunare nu ne–ntrece nimeni! Iar pentru ca supremaţia să ne rămână neştirbită, duioşii de la Petrom fac eforturi – vorba celui mai cunoscut baconschian – monumentale, de–o să ajungem să dormim sub pernă cu fotografia benzinei de pe vremea când era mai ieftină ca–n Austria, asta ca să n–o compar cu alte state unde dacă ştii să–ţi aşterni, nu se doarme ca la noi. La doar o săptămână după ce au scumpit carburanţii cu 8 bani pe litru, Petrom a decis că recordul a supravieţuit destul şi e cazul ca unul nou, şi mai dolofan, să–i ia locul. Astfel încât, de ieri, carburanţii comercializaţi în staţiile Petrom sunt mai scumpi cu 9 bani pe litru, fiindcă părem rezistenţi şi mai ales antrenaţi deja de vreo două decenii. Şi uite–aşa, experienţele pe cel mai cunoscut cobai încă roşu–n obraji continuă, dacă tot şi–au tras austriecii laborator de cercetări la noi în ţară. Şi apropo de cercetări: dacă tot veni vorba de laborator, poate că a venit vremea ca şi Vasilescu, un soi de "Fugi şi ia–mi nişte ţigări!" de–al guvernatorului să fie băgat în ... ăsta, zii, ... ăăă, da, în laborator şi să–nceapă testele ca să aflăm ce–o fi fost în capul lui când a zis că "benzina n–are cum, n–are cum să ajungă la 6 lei litrul".

Până ies analizele Vasilescului, să notăm că nivelul de şase lei ne pândeşte după colţ, cel mai scump sortiment ajungând la 5,96 lei pe litru. Cel mai ieftin din cele patru sortimente de benzină comercializate de costă 5,16 lei pe litru. Nu mai e nicio sfârâială să conduci un diesel pentru că cea mai scumpă motorină a ajuns la 5,63 litrul, în vreme ce preţul minim dacă-i pot zice aşa este de 5,15 lei pe litru.
Reprezentanţii companiei spun că, anul trecut, motorina a fost scumpită cu 24%,iar benzina cu 20%, însă nu m-aş mira s-aud că tarifele au crescut de fapt mult mai mari. Potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 preţurile au fost majorate cu 13%.

Principalele companii care distribuie carburanţi sunt OMV Petrom, Rompetrol (din grupul kazah KazMunaiGaz), Lukoil România (apartănând grupului rus Lukoil) şi MOL (Ungaria). Carburanţii comercializaţi de Lukoil au preţuri cuprinse între 5,22 de lei şi 5,70 de lei pe litru, în timp ce Rompetrol practică preţuri de la 5,21 de lei până la 5,88 de lei pe litru.

6 scumpiri în 2 luni

De la începutul anului companiile petroliere au scumpit carburanţii de şase ori, iar preţurile au urcat în medie cu 3,5%. OMV Petrom este controlată de grupul austriac de petrol şi gaze OMV. O să vă întrebaţi poate ce păzeşte guvernul. Păi, potrivit Mediafax, momentan, adică din 2005, păzeşte Consiliul Concurenţei care - Ssst! - ştiu că pare greu de crezut, dar faceţi un efort - "analizează piaţa distribuţiei de carburanţi din România". Să mai zic că "deocamdată Consiliul Concurenţei nu a prezentat concluziile anchetei" sau să mizăm pe o cercetare temeinică, fiindcă se ştie doar: graba strică treaba!

Tot Mediafax ne reaminteşte că "în 23 februarie 2011, Guvernul a primit o informare a Consiliului Concurenţei privind creşterile de preţ la carburanţi, dar documentul a fost considerat drept unul prea general de premierul Emil Boc, care a cerut refacerea materialului. În luna ianuarie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a întocmit un raport privind producătorii şi distribuitorii de carburanţi, în care se arată că "preţul la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursa la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător".

Concluzii clară, după vorbă, după raport

Dacă tot veni vorba, ia să vedem ce zice raportul ANAF, citat de Hotnews:
"Verificarile efectuate au indicat că, în cursul anului 2010, când preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situaţii în care s-a declanşat o creştere semnificativă a acestuia, iar în majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preţurile de desfacere la pompă fiind aproape identice.

"Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultat ca, în cursul anului 2010, ponderea taxelor în structura preţului la pompă a scăzut de la 52,5% la începutul anului la 49,8% la sfârşitul perioadei (inclusiv în contextul creşterii TVA la 24%), aspect de natură să certifice faptul că nivelul de creştere al preţurilor la pompă nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", se menţionează în documentul potrivit căruia "atât în cazul vânzărilor en-gros către diverşi clienţi, cât şi al vânzărilor cu amănuntul, prin staţii proprii, ponderea taxelor în preţul practicat în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotrivă, a scăzut cu trei procente, în cazul benzinei, şi cu cinci procente, în cazul motorinei.

În ceea ce priveşte evoluţia cotaţiilor de bursă pentru ţiţei, ca materie primă de bază, s-a constatat că, la începutul anului 2010, cotaţia de referinţă la New York a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca în 15 decembrie 2010 petrolul să fie tranzacţionat la circa 90 dolari. "Faţă de aceste date, nici în acest caz nu se justifică creşterea de circa 20% a preţului la pompa", este concluzia Guvernului.

Paradox, made in Romania

De asemenea, este menţionată şi o situaţie considerată "paradoxala": în cursul anului 2009, preţul net al cotaţiilor a evoluat de la 470 dolari/tonă benzina, la începutul anului, la 850 dolari/tonă, la sfârşitul anului, iar pretul la pompa in Romania a crescut cu circa 50 bani/litru. În anul 2010 însă, în condiţiile în care cotaţiile au urcat de la 850 dolari/tonă, la începutul perioadei, la 980 dolari/tonă, la sfârşitul anului, preţul la pompă a crescut cu circa 1 leu/litru.

"Se constată astfel că, deşi creşterea cotaţiilor în 2009 a fost de aproape 100%, cu o creştere cu 380 dolari/tonă, preţul la pompă a urcat cu numai 50 bani/litru, iar în cursul anului 2010 creşterea cotaţiilor a fost de numai 130 dolari/tonă, în timp ce preţul la pompă în Romania a crescut cu 1 leu/litru", se precizează în raportul ANAF.
În ceea ce priveşte evoluţia raportului de schimb dolar/leu se arată că la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând "o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului la pompă".
Nici nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscut variaţii în cursul anului 2010, fiind stabilite la începutul anului în sumă fixă în lei la cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie 2010, respectiv 1,79 lei/litru la benzina cu plumb, 1,48 lei/litru la benzina fără plumb şi 1,25 lei/litru la motorină. "Acciza la benzină a crescut doar cu 3% în 2011 faţă de 2010, astfel că, luând în calcul şi evoluţia cursului valutar, nu se justifică o creştere cu 20% a preţului la pompă", spune reprezentanţii Guvernului.

Rezultatele financiare ale companiilor, pline de nereguli

Verificările autorităţilor au scos la iveală nereguli şi în ceea ce priveşte rezultatele financiare ale companiilor petroliere. Potrivit datelor transmise Bursei în luna noiembrie a anului trecut, Rompetrol Rafinare, deţinută de KazMunaiGaz, a înregistrat în primele nouă luni pierderi de 139,6 milioane dolari, mai mari cu 29,1% faţă de perioada similară din 2009. În acelaşi interval, OMV Petrom, companie controlată de grupul austriac OMV, a obţinut un profit de 1,411 miliarde lei (337,2 milioane euro), în creştere cu 46%, conform informaţiilor comunicate Bursei în noiembrie 2010.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu